Göteborgsartisten Kristina Issa är idag aktuell med sitt nya album Barn som ber, en platta som markerar ett nytt kapitel i hennes karriär. För första gången har Issa valt att skriva på svenska, och resultatet är ett djupt personligt och tematiskt mångfacetterat verk som utforskar allt från barndom och självhat till eufori och hopp.
Vi träffade Kristina Issa för att prata om den kreativa resan, utmaningarna med att skriva på svenska och vad hon vill att lyssnarna ska ta med sig från hennes senaste verk.
Svenska språket – en ny utmaning

För Issa innebar övergången till att skriva på svenska en ny nivå av sårbarhet:
– Det har varit svårt att skriva på svenska, jag har haft extremt svårt att börja. Språket är så nära, varje ord så tydligt. När jag skrev på engelska kunde jag gömma mig lite bakom språket. Här har jag varit tvungen att rannsaka mig själv mer och verkligen fråga: menar jag det här? berättar hon.
Processen tog tid. Issa påbörjade arbetet redan 2019 men fastnade flera gånger innan låtarna började ta form på riktigt.
– Jag tror att melodierna också förändrades eftersom svenskan har ett annat tonspråk. Det har varit en utmaning men också otroligt utvecklande.
Ett mörkt men hoppfullt album
Barn som ber är ett album som vågar dyka ner i de mörkare delarna av livet, något Issa beskriver som både läskigt och nödvändigt:
– Det är så blottande att skriva om sin ångest, sitt självhat eller destruktiva beteenden. Men det behövde göras. Låten Vaknar handlar om att vakna med ångest varje morgon och Mitt i natten om att dränka sina känslor i destruktiva mönster.
Men Issa vill också förmedla tröst:
– Jag hoppas att lyssnarna hittar en känsla av samhörighet. Att de förstår att de inte är ensamma i sina känslor. Det här albumet handlar lika mycket om hopp som om mörker.
Ett sound som förenar experimentellt och pop
Musikaliskt beskriver Issa Barn som ber som en blandning av sina tre tidigare album.
– Mina första album var mer experimentella, medan det senaste var väldigt poppigt. Den här gången har jag hittat en balans mellan de två världarna, förklarar hon.
Kreativa ögonblick på tåget
Den kreativa processen bakom albumet har varit allt annat än linjär. Idéer föddes på oväntade platser – från tågresor till möten.
– Jag skrev Monster på ett tåg mellan Göteborg och Stockholm under en period då jag pendlade mycket. Det var som att det kreativa flödet kom lättare när jag var ensam bland människor än när jag var helt ensam, säger Issa.
En resa som når djupt
Med Barn som ber har Kristina Issa öppnat upp sig på ett sätt hon inte gjort tidigare. Albumet bjuder på en emotionell resa som är lika delar mörk och hoppfull, samtidigt som Issa utmanat sig själv musikaliskt och språkligt.
– Jag är stolt över det här albumet, även om det varit den svåraste skivan att skriva. Jag tror det kommer hitta sin väg till de som behöver det, avslutar hon.