Det är inte för inte som Mats Strandberg fler än en gång refererats till som Sveriges svar på Stephen King. Med Musan befäster han återigen sin position som en av landets främsta skräckförfattare, i en otroligt läsvärd bok fylld av lika delar ångest och fantastiska personporträtt.

Huvudpersonen Hedda Strömberg är en frånskild deckarförfattare som tappat både sin skrivförmåga och sin framtidstro. Med den ekonomiska krisen hängande över sig blir inbjudan till kollegan David Ridings lantställe en livlina. Men ”lantstället” visar sig vara något helt annat – den storslagna Villa Thamyris, en plats med anor från 1800-talets kulturelit och en aura som både lockar och skrämmer. Här väcks Heddas inspiration på nytt, men snart står det klart att kreativitetens pris kan vara högre än hon anat. När hennes son Hugo ansluter till midsommarfirandet förvandlas idyllen till ett farligt spel där gränsen mellan skaparkraft och mörker löses upp.
Strandberg är lika skicklig som vanligt på att placera sina karaktärer i laddade miljöer där skräcken långsamt sipprar fram genom sprickorna i vardagen. Hedda är ett av hans mest levande porträtt hittills – en kvinna präglad av misslyckanden, avund och desperation, men också av kärlek till sitt barn och en obändig vilja att skriva. Just kombinationen av psykologiskt djup och övernaturliga inslag gör Musan till en roman som både skrämmer och berör.
Som i Färjan, Hemmet och Konferensen använder Strandberg skräcken för att säga något om vår samtid. Här handlar det om klass, kreativitetens villkor och de krafter som både formar och förgör oss. Resultatet är en roman där det gotiska möter samtiden med en precision som få andra svenska författare kan mäta sig med.
Musan är både en tät skräckroman och en berättelse om konst, avundsjuka och mänskliga svagheter. Mats Strandberg visar återigen att han inte bara är en mästare på att skapa kusliga miljöer, utan också på att teckna människor som känns smärtsamt verkliga. Musan är, av flera anledningar, helt klart en av årets bästa läsupplevelser hittills.