I Rampljus kastar Alexander Karim läsaren rakt in i filmvärldens glittriga men skoningslösa kulisser. Regissören Ragnar Fyr står inför ett haveri – hans prestigeprojekt har spruckit efter en otrohetsskandal, och istället tvingas han regissera Centurion, en dussindeckare han föraktar från första sidan i manuset. Läget blir inte enklare av att hans äktenskap med Stella är på väg att gå i spillror – och att parets frustration snart tar en blodig vändning.

Resultatet är en nattsvart satir där mord blir lika mycket maktspel som filmkonst. Med sylvass dialog, drastiska vändningar och en absurd humor lyckas Karim skildra hur ambition, prestige och självdestruktiv kärlek kan förvandlas till en lika underhållande som obehaglig dans på slak lina.
Boken är en modern blinkning till klassikern War of the Roses, men med en tydlig egen röst och förankring i den svenska filmbranschen. Här växlar skrattet snabbt till en iskall känsla i magen – och det är precis i den kontrasten Rampljus briljerar.
Alexander Karim bevisar återigen att han inte bara är en mångsidig skådespelare utan också en författare med ett skarpt öga för samtidens dubbelmoral. Rampljus är en sylvass uppgörelse med drömmar om odödlighet, och en påminnelse om att konsten ibland kräver ett pris som är långt högre än vad man trodde från början.