Idag släpper den åländske popartisten Bromander singeln För dem som lyssnar. Det är en låt som vid ett första möte upplevs som poppig och ganska klatschig, men som bär ett djupare stråk av allvarsamhet för den som lyssnar på texten. Singeln är också den tredje i ordningen från artistens kommande EP De Blindas Stad som är planerad att släppas den 15 mars via Septembernatt.

”Musiken är sekundär”

artisten bromander
Popartisten Bromander har inga problem att skapa musik av känslor. Foto: Ollie Nordh

Om den nyaste singeln säger Bromander såhär: ”För dem som lyssnar kom till för att jag saknade en lite rivigare låt för akustiska set. Det fanns något naturligt ilsket i riffet som fick mig att skriva om saker jag var arg på då. Sociala medier är förnedrande. Alla skriker på varandra och som musiker förväntas man inte bara göra fantastisk musik, utan också underhålla som en programledare med komplett TV-team. Musiken är sekundär. Så man kanske skulle kunna säga att det är någon slags protestsång.”.

Jobbiga tankar och diverse känslor är något som Bromander överlag är duktig på att omvandla till musik. Han ligger inne med tre album sedan innan; Du sköna nya värld (2017), Underströmmar (2020) och Skarabé (2022). Den 15 mars släpps alltså också en EP, vilken kommer ut både digitalt såväl som på vinyl (snyggt!). På den kommande EP:n är känslorna återigen i fokus. Den är ett försök från Bromanders sida att sätta ord bland annat på känslor kring att inte bli sedd, samtidigt som han resonerar kring personlig artistisk integritet.

2 svar till ”Lekfullt allvar i Bromanders nya singel ‘För dem som lyssnar’”

  1. Pop med djup i Bromanders EP ‘De Blindas Stad’ – Kmag Sweden profilbild

    […] De Blindas Stad är en EP där Bromander förmedlar mycket känslor och reflektioner i sina verk. Han försöker sätta ord på känslan av att inte bli sedd och för resonemang kring hur integriteten ser ut som artist. Det får ändå sägas vara ganska så tunga ämnen, där man kanske går in med en förväntan om att få en EP med relativt dyster musik. Något som verkligen inte är fallet. Det skulle möjligen vara Jakten på lycka som är av det lite stillsammare slaget. Annars är det fartfylld glad-pop rakt igenom. Låtarna är helt rätt i tiden och funkar lika bra på en livescen som i högtalarna på storstädernas trendigare hak. Min personliga favorit är fortfarande För dem som lyssnar. […]

    Gilla

Lämna en kommentar

<3

”In a world obsessed with being extraordinary,
there is a deep peace in just being a good human